Akademia
5 powodów, dla których gin stał się tak popularny!
Już od kilku lat gołym okiem widać rosnącą popularność ginu. Nagle stał się jednym z ulubionych trunków w naszych domowych barkach i zaczął nam towarzyszyć zarówno podczas leniwych wieczorów na kanapie, jak i domówek. „Na mieście” też widać zmianę, bo lista koktajli na ginie w barowych kartach stale się wydłuża, a do klasycznych i znanych marek dołączają nowe.
Z najnowszych badań firmy Nielsen IQ wynika, że w ubiegłym roku gin pozostawał jedną z najszybciej rozwijających się kategorii alkoholowych w Polsce. Co roku wzrost sprzedaży ginu sięga ok. 15%. Tylko w ciągu ostatniej dekady spożycie ginu w naszym kraju wzrosło ponad dwukrotnie, osiągając dochody w wysokości 240 mln zł, ale to dopiero początek. Szacuje się, że złoty czas dla tego botanicznego trunku dopiero przed nami.
Niegdyś postrzegany głównie jako składnik kultowego już drinka Gin & Tonic, dziś jest uważany za jeden z najbardziej modnych i wszechstronnych trunków na świecie. Skąd ten boom? Poza oczywistym faktem, że gin jest pyszny, istnieje jeszcze kilka powodów, dla których jego popularność stale rośnie.
Rozwój kultury koktajlowej
Wzrost popularności ginu w Polsce jest także efektem rozwijającej się kultury koktajlowej. Bary oferują szeroki zakres drinków na bazie ginu, od klasycznego Gin & Tonic po bardziej złożone mieszanki z lokalnymi składnikami. Jego zdolność do łączenia się z szerokim spektrum dodatków (od toników o różnych smakach po świeże zioła i cytrusy) otwiera nieograniczone możliwości nie tylko dla barmanów, ale i dla domowych amatorów miksologii.
Ten trend wzmacniają również organizowane w naszym kraju festiwale i targi alkoholi, gdzie gin jest jedną z głównych atrakcji.
Różnorodność smaków
Serce ginów stanowi jałowiec, ale każdy destylat może zawierać różnorodne dodatki, takie jak korzenie, zioła, kwiaty i owoce. Destylarnie eksperymentują nie tylko z różnymi rodzajami botaników, ale także z procesami fermentacji i destylacji, aby uzyskać unikalne profile smakowe.
Niektórzy producenci wykorzystują lokalne rośliny, które nadają trunkom regionalny charakter. Inni z kolei eksperymentują z beczkowym starzeniem ginu, co dodaje głębi i złożoności, podobnie jak w przypadku whisky lub brandy.
Ta różnorodność sprawia, że każda marka ginu ma swój unikalny charakter, co jest atrakcyjne dla konsumentów.
Renesans rzemieślniczych destylarni
Destylarnie rzemieślnicze często stosują tradycyjne metody produkcji i skupiają się na jakości, nie ilości. Dzięki temu gin od małych producentów często wyróżnia się na tle masowo produkowanych alkoholi. Konsumentów przyciąga autentyczność oraz historia tych małych destylarni, a także możliwość wspierania lokalnych biznesów.
Dodatkowo cieszy fakt, że z roku na rok przybywa w naszym kraju ginów. Polscy producenci jałowcówki, podążając za globalną modą na poszukiwanie nowych smaków ginu, także zaczęli – z sukcesami – eksperymentować z recepturami.
I tak obok znanemu wszem i wobec Ginu Lubuskiego pojawiło się wiele botanicznych nowości, np. Herbarius z Krakowa, Breslauer z Wrocławia, Awiator z Grodkowa lub Six Season Gin z Warszawy. Polskie giny zaczęły także podbijać świat. W 2022 roku złote medale w Londynie zdobyły 24 Herbs Gin i Heritage Magnolia Gin.
Wpływ mediów społecznościowych i marketing
Skuteczny marketing odegrał kluczową rolę w popularyzacji ginu. Nie ma co ukrywać, że jest on wyjątkowo instagramowy – eleganckie koktajle i oryginalne prezentacje przyciągają uwagę użytkowników mediów społecznościowych. Marki ginu skutecznie adaptują nowoczesne strategie marketingowe, które przyciągają uwagę szczególnie młodszych konsumentów. Wykorzystując atrakcyjne opakowania, intrygujące historie o swoich produktach oraz aktywną obecność w mediach społecznościowych, sprawiły, że gin stał się nie tylko zwykłym trunkiem, ale stylem życia.
Gin jako część hedonistycznego stylu życia
Gin po prostu pasuje do obrazka współczesnego konsumenta, który ceni sobie zarówno jakość, jak i estetykę, lubi spotkania towarzyskie, eksperymenty kulinarne oraz koktajlowe, a także poszukuje nowych smaków. Każda okazja sprzyja delektowaniu się ginem (szczególnie tym wysokiej jakości!), a to z kolei służy kreowaniu hedonistycznego stylu życia.
Gin przeszedł długą drogę od czasów, gdy był uważany za alkohol niższych warstw społecznych. Obecnie jest symbolem dobrego smaku.
Popularność ginu w Polsce jest wynikiem połączenia globalnych trendów z lokalnymi zmianami. Jego wszechstronność, różnorodność oraz elegancja sprawiają, że gin zajął już stałe miejsce za barem. W domowych barkach i na półkach sklepowych też dzieje się więcej. Jedno jest pewne, gin zyskał swoją popularność nie przez przypadek, ale dzięki ciągłemu dążeniu producentów do perfekcji, by w końcu stał się symbolem nowoczesności i dobrego gustu.
Chcesz dowiedzieć się więcej o ginie? Odwiedź GIN DOBRY! BARDZO KULTURALNY FESTIWAL
W ramach wydarzenia odbędzie się wiele tematycznych paneli dyskusyjnych z udziałem ekspertów. Można wziąć udział w warsztatach, prezentacjach i masterclassach. Przewidziane są również stoiska dla wystawców z Polski i zagranicy, bary koktajlowe, sklep festiwalowy oraz strefy botaniczne, w których poznacie różne rośliny, zioła, przyprawy i owoce używane do produkcji ginu.
- Gdzie? Centrum Bankowo-Finansowe, (budynek GPW), ul. Nowy Świat 6/12, Warszawa
- Kiedy? 24-25 maja 2024, piątek-sobota
Bilety na festiwal Gin Dobry! można nabyć tutaj: www.ebilet.pl/biznes/targi/gin-dobry/
Więcej informacji:
Tomasz Lipiński
(fot. depositphotos)