Akademia
American Single Malt Whiskey – nowa oficjalna kategoria na rynku whisky!
18 grudnia 2024 roku zapisał się w historii amerykańskiej whiskey jako dzień, w którym American Single Malt oficjalnie stała się uznaną kategorią, chronioną przez prawo Stanów Zjednoczonych. Po ponad ośmiu latach starań, Biuro Podatków i Handlu Alkoholem i Tytoniem (TTB) zatwierdziło regulacje, które jasno definiują, czym jest ten wyjątkowy trunek. Dla producentów, miłośników i całej branży to prawdziwy przełom, który otwiera drzwi do nowej ery w świecie whisky.
Czym jest American Single Malt Whiskey?
Do tej pory American Single Malt mogła oznaczać praktycznie wszystko. Jednak od teraz, podobnie jak bourbon i żytnia whiskey, będzie musiała spełniać określone wymagania produkcyjne.
Próby stworzenia tej kategorii sięgają 2016 roku, kiedy to Komisja American Single Malt Whiskey (ASMWC) – powołana przez liderów branży, takich jak Westland, Virginia Distillery czy Westward – zaproponowała swoje wytyczne. Choć były one zgodne z międzynarodowymi standardami dla single malt, przekonanie urzędników TTB do działania zajęło wiele lat.
Dopiero wiosną 2024 roku intensywny lobbing ASMWC, wspierany przez Distilled Spirits Council of the United States, przyniósł rezultaty. Ponad 1000 listów od producentów, sprzedawców i miłośników whiskey wywarło presję, której urząd nie mógł zignorować.
Nowa era whiskey w USA
Decyzja o uznaniu American Single Malt Whiskey jako oficjalnej kategorii to także krok w stronę budowy globalnego prestiżu. Julie Macklowe, założycielka The Macklowe, podkreśla, że to „uznanie amerykańskich wysiłków w tworzeniu trunku na światowym poziomie, który może stanąć obok szkockich, japońskich i irlandzkich single malt”.
Dla Adama Polonskiego, współzałożyciela Lost Lantern, nowa definicja to zarówno powód do świętowania, jak i wezwanie do dalszej pracy. „Zapraszamy miłośników whiskey, by wznieśli toast z nami i przywitali ten wyjątkowy styl w panteonie amerykańskiej whiskey” – zachęca.
Wielu producentów American Single Malt mocno wierzy, że dzięki tym zmianom uda się nawiązać kontakt z konsumentami na arenie międzynarodowej. Kalkuluje się, że popularność tego trunku w nadchodzących miesiącach i latach osiągnie niespotykane dotąd poziomy.
Nowe wytyczne nie tylko nadają trunkowi jasną tożsamość, ale również zabezpieczają jego integralność i jakość, co z pewnością docenią zarówno koneserzy, jak i nowi miłośnicy whisky.
Konrad Bukowski
(fot. depositphotos)