Strefa luksusu
Cognac Rémy Martin LOUIS XIII. Hołd dla sztuki życia
Uważany jest za najbardziej wyjątkowy trunek na świecie. To flagowy koniak z domu Rémy Martin i prawdziwa legenda wśród alkoholi. Doniosły, elegancji w każdym wymiarze, ale też pełen finezji, kunsztu i charakteru. Jest odzwierciedleniem pasji, tradycji i piękna. Rémy Martin LOUIS XIII to zdecydowanie coś więcej niż koniak. To hołd dla dziedzictwa i przyszłych pokoleń.
Cognac LOUIS XIII jest wyjątkowy z kilku powodów. Przede wszystkim każda jego kropla prezentuje dekady poświęcenia i ciężkiej pracy. Składa się z 1200 (!) najlepszych długo dojrzewających wódek (eaux-de-vie) z Grande Champagne, które mają od 40 do ponad 100 lat. Takiego ducha historii i dziedzictwa nie znajdziemy nigdzie indziej. Imponujące jest to, że kolejne pokolenia mistrzów piwnicy utrzymują charakterystyczny profil koniaku, który został stworzony w 1874 roku.
Wyjątkowy trunek w wyjątkowej oprawie
Cognac LOUIS XIII to wytwór geniuszu i prawdziwej wizji Paula-Émile’a Rémy Maritina, prawnuka założyciela domu Rémy Martin – to on zdecydował się połączyć najlepsze eaux-de-vie. Tak z pasji, ale też odwagi narodził się trunek wyjątkowy – intensywny, ale pełen wdzięku, o eleganckim i wyrafinowanym smaku – LOUIS XIII. Jego nazwa to hołd dla francuskiego króla, który panował, gdy rodzina Rémy Martin osiadła w regionie Cognac. To też pierwszy monarcha, który uznał koniak za samodzielną kategorię brandy.
Jednak tak wyjątkowy trunek potrzebował nadzwyczajnej oprawy, dlatego Cognac LOUIS XIII został zamknięty w pięknej karafce ozdobionej liliami – jest to reprodukcja oryginalnej metalowej butelki znalezionej w miejscu bitwy pod Jarnac (Francja), która odbyła się w 1569 roku (Paul-Émile Rémy Maritin kupił ją w 1850 roku i przechowywał w niej swoje najlepsze i najstarsze eaux-de-vie). Karafka została wzbogacona o dodatkowe, niezwykle kunsztowne detale i zamknięta eleganckim korkiem.
Unikalny kształt i wykończenie karafki LOUIS XIII w większości pozostały bez zmian. Dziś kryształowe karafki wykonywane są ręcznie przez mistrzów firmy Baccarat – wiodącego producenta kryształów. Każda dodatkowo zdobiona jest 24-karatowym złotem, a na końcu numerowana. Ponieważ od początku do końca karafka jest dziełem ludzkich rąk, poszczególne sztuki różnią się drobnymi detalami, co sprawia, że każda z nich na swój sposób jest inna i w pełni oryginalna.
Bardzo szybko Cognac LOUIS XIII ruszył w świat, gdzie niemal natychmiast stał się symbolem francuskiego rzemiosła oraz sztuki życia. Towarzyszył najważniejszym – władcom i rodzinom królewskim, najwyższym dyplomatom i elitom. Był obecny przy wielu wzniosłych okazjach – na przykład podczas otwarcie słynnej Wystawy Paryskiej w 1900 roku. Ponoć sam Winston Churchill świętował nim swoje zwycięstwo w wyborach w 1951 roku.
Rémy Martin LOUIS XIII i ochrona dziedzictwa
Do dziś mistrzowie z domu Rémy Martin mają jeden cel – chronić i pielęgnować dziedzictwo koniaku LOUIS XIII. Przez lata poszczególni mistrzowie piwnicy pielęgnują poszczególne eaux-de-vie, które ostatecznie staną się składnikiem przyszłej mieszanki.
Każda karafka koniaku wymaga czterech pokoleń mistrzów piwnicy, czyli ok. 100 lat, zanim trafi do sprzedaży. Mieszanki przez ten czas przechowywane są w dębowych beczkach Limousin, których proces dojrzewania jest systematycznie monitorowany. Przez prawie wiek eaux-de-vie nabierają złocisto-bursztynowej, mahoniowej barwy oraz bogatego, złożonego smaku z licznymi nutami oraz długim dębowym finiszem.
Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość zamknięta w karafce
Profil smakowy koniaku LOUIS XIII pozostaje niezmienny. Każdy z mistrzów kontynuuje pracę swoje poprzednika, a jednocześnie rozpoczyna historię, by ktoś innym mógł ją dokończyć. To nieustanny cykl – wszyscy jednak myślą o przyszłości, by pozostawić po sobie jak najlepsze eaux-de-vie dla swoich następców. Wybierając i odkładając na okres dojrzewania eaux-de-vie, przygotowują jedną z wielu składowych mieszanki, ale samych owoców tej pracy nigdy nie zasmakują.
Cognac LOUIS XIII reprezentuje to, co najlepsze od samego momentu powstania. Choć minęły wieki, nic się nie zmieniło. Najcenniejsze eaux-de-vie, wytwarzane z winogron uprawianych w Grande Champagne – są z wielką starannością mieszane przez lata, by w efekcie zaprezentować rzemiosło doskonałe przekazywane z jednego pokolenia mistrzów piwnicy na następne. Każdy łyk to smak czasu i najwyższy poziom kunsztu.
Nota degustacyjna:
- aromat: bardzo kwiatowy – suszone płatki róż i wiciokrzew, wyraźne nuty owocowe – melon, figi, śliwka, marakuja, wyczuwalny miód oraz akcenty orzechowe;
- smak: aromaty rozwijają się na podniebieniu, wyczuwalny kwiat pomarańczy, brzoskwiń, migdałów i cynamonu, drzewne nuty;
- finisz: słodycz dębu, melon, wyraźnie utrzymujące się nuty kwiatowe, subtelne winogrona melon
Pojemność: 700 ml
Moc: 40%
Region: Cognac
Kraj: Francja
Cena: ok. 12 000 zł
Konrad Bukowski